Τα κοινωνικά δίκτυα πλέον βρίσκονται παντού, και για πολλούς δεν αποτελούν «πολυτέλεια» ή «ειδική» ενασχόληση, αλλά μέσο καθημερινής αλληλεπίδρασης, ενημέρωσης και επικοινωνίας. Πολλοί είναι αυτοί που επιζητούν την επόμενη καινοτομία στον χώρο, σε πολλές περιπτώσεις επιδιώκοντας – στο πνεύμα των παλαιών forums- την εξειδίκευση σε τομείς ενδιαφέροντος.
Μία από αυτές τις περιπτώσεις, και μάλιστα από ελληνικά χέρια, είναι και το Bookia: ένα κοινωνικό δίκτυο «για βιβλιοφάγους», το οποίο απευθύνεται στους φίλους του βιβλίου, παρέχοντάς τους σειρά πολύτιμων δυνατοτήτων και «παντρεύοντας» τους κόσμους του Διαδικτύου και του βιβλίου, που πολλοί, εκ πρώτης όψεως, θα θεωρούσαν διαμετρικά αντίθετους.
Μιλώντας στη HuffPost Greece ο Παναγιώτης Σιδηρόπουλος, διαχειριστής και έχων την τεχνική ευθύνη για το Bookia, σκιαγραφεί το προφίλ του πρωτότυπου αυτού ελληνικού κοινωνικού δικτύου.
Πώς προέκυψε η ιδέα για το Bookia;
Η προσωπική εμπειρία είναι αφορμή συνήθως για ιδέες αλλά και ενέργειες. Ως αναγνώστης αντιμετώπιζα δυσκολία στο να βρω πληροφορίες για βιβλία που ήθελα να διαβάσω και όταν λέω πληροφορίες εννοώ κύρια γνώμες από ανεξάρτητες πηγές και ειδικά από άλλους, απλούς αναγνώστες, και όσο το δυνατόν περισσότερες ώστε να αποφασίζω με μεγαλύτερη ασφάλεια.
Με τη διαπίστωση ότι ο χώρος του βιβλίου δεν είχε οργανωθεί ως κοινωνικό δίκτυο, αποφάσισα να το υλοποιήσω με σκοπό αυτό να αναδειχθεί ως ο χώρος όπου οι αναγνώστες γράφουν τη γνώμη τους για τα βιβλία που διαβάζουν και συμβουλεύονται τις γνώμες άλλων για βιβλία που θέλουν να διαβάσουν. Έτσι, να συγκεντρώνεται σε ένα σημείο η συλλογική άποψη για κάθε βιβλίο.
Αυτό ήταν και θα είναι το κεντρικό αντικείμενο του Bookia. Όμως, γύρω από αυτό έχουν αναπτυχθεί επιπλέον υπηρεσίες που το καθιστούν ακόμα πιο ενδιαφέρον και εργαλείο καθημερινής χρήσης. Προσπαθούμε να συγκεντρώσουμε εδώ όλη την ενημέρωση για τα βιβλία και τους δημιουργούς τους αλλά και να δημιουργούμε δικό μας πρωτότυπο περιεχόμενο.
Το Bookia έχει πολλά βιβλία καταχωρημένα (204.414 σήμερα!). Αυτά τα βιβλία αναζητούν τα μέλη και δημιουργούν σχέσεις, π.χ. «το έχω», «το θέλω», «το διάβασα», «αγαπημένο», «το χαρίζω» κ.ά., διαμορφώνοντας έτσι αυτό που λέμε «Η Βιβλιοθήκη μου», τα βιβλία δηλαδή που έχει επιλέξει κάποιος, ομαδοποιημένα βάσει των σχέσεων. Βλέποντας τη «Βιβλιοθήκη» ενός μέλους του Bookia, βλέπουμε τα βιβλία που διάβασε, ποια του άρεσαν κ.λπ. παίρνοντας μία εικόνα αλλά και λεπτομέρειες για τις αναγνωστικές προτιμήσεις του. Άλλες ενδιαφέρουσες υπηρεσίες είναι η ενημέρωση για το τοπ τεν στα βιβλιοπωλεία, οι κληρώσεις καινούργιων βιβλίων, οι εκδηλώσεις που σχετίζονται με βιβλία, οι λίστες των βιβλίων που χαρίζονται ή ανταλλάσσονται, τα ρεπορτάζ και τα βίντεο από τις εκδηλώσεις βιβλίων, οι συνεντεύξεις με συγγραφείς, οι προτάσεις του Bookia, η λίστα των βιβλιοπωλείων σε όλη την Ελλάδα και πολλά ακόμη που αξίζει πιστεύω να ανακαλύψει ο κάθε αναγνώστης.
Ποια είναι η ομάδα πίσω από αυτό;
Εκτός από εμένα που έχω τη διαχείριση και την τεχνική ευθύνη για το Bookia, το στηρίζουν ο συγγραφέας Μάνος Κοντολέων με αρθρογραφία και προτάσεις ανάγνωσης, η Πόπη Ξοφάκη στις δημόσιες σχέσεις και στο περιεχόμενο με ρεπορτάζ και συνεντεύξεις, η Χαράλαμπος Λιόντης στις ζωντανές μεταδόσεις και τα βίντεο, η ηθοποιός Αγγελική Ειρήνη Μήτση σε θέματα βιβλίου-θεάτρου, η Βάσω Σωτηρίου με συνεντεύξεις επωνύμων με θέμα τη σχέση τους με το βιβλίο, η Δέσποινα Ντάση με αρθρογραφία για θέματα ποίησης, ο Σπύρος Δόικας με συνεντεύξεις δημιουργών, ο Γιάννης Ρουσιάς με βιβλιοπροτάσεις, η Κωνσταντίνα Κακολύρη στα παιδικά βιβλία και ως ανταποκριτές από την επαρχία για ό,τι συμβαίνει στην περιοχή τους, η Ιουλία Ιωάννου από το Αγρίνιο και τη Δυτική Ελλάδα, ο Διονύσης Λεϊμονής από το Βόλο, ο Μίλτος Γήτας από τα Ιωάννινα και την Ήπειρο, ο Τάσος Αγγελίδης Γκέντζος από τη Θεσσαλονίκη, ο Ανδρέας Καπανδρέου από την Κύπρο και η Μαρία Λιάσκα από τη Λήμνο. Η ομάδα εμπλουτίζεται συνεχώς με νέους συνεργάτες, κύρια ανταποκριτές από την επαρχία, κάτι που μας ενδιαφέρει ιδιαίτερα για να μεταφέρουμε και να αναδείξουμε τους δημιουργούς στην επαρχία και το έργο τους, καλύπτοντας όλη την επικράτεια.
Πότε ξεκίνησε/ πόσο καιρό είναι σε λειτουργία;
Το Bookia βγήκε στον αέρα το Σεπτέμβριο του 2013 και οδεύει προς τον τρίτο χρόνο λειτουργίας του.
Για τι αριθμούς χρηστών μιλάμε; Ποια είναι η ανταπόκριση του κοινού, αλλά και του χώρου των εκδόσεων εν γένει;
Τα ποσοτικά στοιχεία για το περιεχόμενο δημοσιεύονται δημόσια στην αρχική σελίδα ώστε όλοι να βλέπουν τους βασικούς δείκτες απ' όπου φαίνεται και η μεγάλη ανταπόκριση των αναγνωστών στο εγχείρημα. Τα στοιχεία σήμερα είναι τα εξής:
- 6.773 βιβλιοθήκες, δηλαδή εγγεγραμμένα μέλη.
- 204.414 βιβλία, όλη η ελληνική παραγωγή με καθημερινή ενημέρωση.
- 1.892.109 σχέσεις μελών με βιβλία και μεταξύ τους.
- 107.052 δημιουργοί, συγγραφείς, μεταφραστές, επιμελητές, εικονογράφοι κ.λπ.
- 4.066 εκδότες
- 2.011 βιβλιοπωλεία σε όλη τη χώρα, φυσικά και ηλεκτρονικά.
- 19.303 κριτικές βιβλίων από απλούς αναγνώστες.
- 38 βιβλία που χαρίζονται.
- 2.234 βιβλία που ανταλλάσσονται.
Το Bookia απολαμβάνει την καθολική πιστεύω αποδοχή όλων των εμπλεκομένων στο χώρο των εκδόσεων. Πρώτα απ' όλα των συγγραφέων, το έργο των οποίων προωθείται με πρωτότυπες και αποτελεσματικότερες μεθόδους, κύρια αφιλοκερδώς. Κάθε συγγραφέας έχει τη σελίδα του και μπορεί να παρακολουθεί και να ενημερώνεται αυτόματα για ότι συμβαίνει με τα βιβλία του. Το ίδιο και οι εκδότες.
Οι αναγνώστες όλο και περισσότερο ενημερώνονται για βιβλία από το Bookia και το συμβουλεύονται στις αποφάσεις τους. Ο μέσος όρος μοναδικών αναγνωστών που το επισκέπτονται καθημερινώς είναι 1.000 με ανοδική πορεία. Φιλοδοξούμε σταδιακά το Bookia να γίνει το σημείο εκκίνησης και τερματισμού ταυτόχρονα για ό,τι σχετίζεται με το βιβλίο στην Ελλάδα!
Ποιο είναι το business model για τη βιωσιμότητά του;
Το Bookia έχει ήδη έσοδα τα οποία προέρχονται από τις υπηρεσίες που παρέχει.
Στις κλασικές μεθόδους εσόδων πρωτοτυπεί με διαφημίσεις οι οποίες προσομοιάζουν το οργανικό περιεχόμενο ώστε να μην απορρίπτονται ενστικτωδώς από τους επισκέπτες, πετυχαίνοντας έτσι πολύ καλύτερα αποτελέσματα για τους διαφημιζόμενους.
Έχουμε όμως αναπτύξει και νέους τρόπους εσόδων δημιουργώντας περιεχόμενο με το οποίο προωθούμε βιβλία, συγγραφείς και εκδότες. Η δημοσιογραφική κάλυψη εκδηλώσεων βιβλίου είναι μία τέτοια υπηρεσία όπου προωθείται μία εκδήλωση με τα Μέσα που διαθέτει το Bookia, με σελίδα στο blog, πρωτότυπο κείμενο, φωτογραφίες, βίντεο. Έτσι, ενώ μία, π.χ., παρουσίαση βιβλίου, γινόταν πριν γνωστή μόνον σε μερικές δεκάδες αναγνώστες, με τη σχετική υπηρεσία πετυχαίνουμε έκθεση σε δεκάδες χιλιάδες αναγνώστες και με περιεχόμενο που μένει και εσαεί λειτουργεί υπέρ του συγκεκριμένου βιβλίου.
Μία καινοτομία είναι επίσης η προώθηση συγκεκριμένων βιβλίων και συγγραφέων με ένταση για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα κάνοντας γρήγορα γνωστό το βιβλίο και τον-την συγγραφέα του.
Καμπή όμως για το business plan του Bookia θεωρώ το Δίκτυο Βιβλιοπωλείων Bookia, ένα δίκτυο φυσικών τοπικών βιβλιοπωλείων που αναπτύσσεται γύρω από το Bookia, τα οποία βιβλιοπωλεία εκτελούν παραγγελίες που οι αναγνώστες αφήνουν με ηλεκτρονικό τρόπο στο Bookia. Πρόκειται για μία παγκόσμια πρωτοτυπία που συνδυάζει τα ηλεκτρονικά μέσα παραγγελιοληψίας με τα παραδοσιακά κανάλια διάθεσης.
Περιληπτικά, η διαδικασία είναι κάπως έτσι: ο αναγνώστης επιλέγει στο Bookia να αγοράσει ένα βιβλίο, βλέπει τα βιβλιοπωλεία που εξυπηρετούν την περιοχή του βάσει ταχ. κώδικα και επιλέγει αυτά που προτιμά. Τα συγκεκριμένα βιβλιοπωλεία ενημερώνουν τον αναγνώστη για την τιμή, τη διαθεσιμότητα και τον τρόπο παραλαβής και ο αναγνώστης αποφασίζει. Από τέτοιες επιβεβαιωμένες πωλήσεις μέσω του Δικτύου, το Bookia εισπράττει μία μικρή προμήθεια.
Ποια είναι τα σχέδιά σας για το μέλλον;
Δύο είναι οι βασικοί στόχοι του Bookia για το άμεσο μέλλον, η ανάπτυξη και επέκταση του Δικτύου Βιβλιοπωλείων Bookia ώστε να ενισχυθούν τα έσοδα και η διάθεση της mobile εφαρμογής ώστε να βοηθάει τους αναγνώστες να αποφασίζουν ακόμα και τη στιγμή που βρίσκονται στο βιβλιοπωλείο, σκανάροντας το isbn ενός βιβλίου και βλέποντας όλες τις διαθέσιμες πληροφορίες που υπάρχουν για αυτό στο Bookia.
Σκοπός του Bookia είναι να επαναπροσδιορίσει τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί η αγορά του βιβλίου, α) τον τρόπο που οι αναγνώστες αποφασίζουν για ένα βιβλίο, β) τον τρόπο που το παραγγέλνουν και γ) τον τρόπο που το παραλαμβάνουν.
Με τις έως τώρα ενέργειες πιστεύω ότι ο στόχος αναπτύσσεται και σύντομα θα έχουμε εντυπωσιακότερα αποτελέσματα.
Πηγή: huffingtonpost.gr
Πηγή
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου