Γράφει ο Στρατής Σαμιώτης
Σε ασαφές πλαίσιο κινείται επί του παρόντος η κυβέρνηση αναφορικά με τον τρόπο και την έκταση εφαρμογής του μεταφορικού ισοδύναμου στα νησιά, όπως φάνηκε και από τις εξαγγελίες του πρωθυπουργού, Αλέξη Τσίπρα, που έγιναν κατά την επίσκεψή του στην Κάλυμνο, όπου ο ίδιος δεν άφησε κανένα απολύτως περιθώριο για επαναφορά του καθεστώτος των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ σε όσα νησιά έχει ήδη καταργηθεί ή για το ενδεχόμενο παράτασης στα νησιά της πρώτης γραμμής του προσφυγικού, όπου το ευνοϊκό καθεστώς ισχύει για άλλους 6 μήνες.
Απεναντίας μάλιστα ο κ. Τσίπρας έσπευσε να ξεκαθαρίσει πως οι κοινωνίες των νησιών προτιμούν το μεταφορικό ισοδύναμο από τους μειωμένους συντελεστές ΦΠΑ και έθεσε ως στόχο το 2019 για εφαρμογή του σε όλη τη νησιωτική Ελλάδα, με πολλαπλάσιους πόρους από αυτούς που θα διατεθούν για το 2018.
Επί του παρόντος ο κουμπαράς της κυβέρνησης για το μεταφορικό ισοδύναμο στα νησιά του βορειοανατολικού Αιγαίου και τα Δωδεκάνησα στοχεύει στη δέσμευση 50 εκατομμυρίων ευρώ από το Πρόγραμμα Δημόσιων Επενδύσεων.
Ο πρωθυπουργός έκανε λόγο για επιδότηση των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων, της μεταφοράς εμπορευμάτων και των καυσίμων χωρίς ωστόσο να δώσει συγκεκριμένο πλαίσιο, καθώς όπως είπε, μέσα στον επόμενο μήνα αναμένεται να ολοκληρωθεί η σχετική μελέτη που είχε ανατεθεί και εκπονείται από το Πανεπιστήμιο Αιγαίου.
Αυτό το δεδομένο, μέχρι χθες παρέμενε άγνωστο στους τοπικούς εκπροσώπους των επιχειρηματικών και επιστημονικών φορέων της Λέσβου. Ωστόσο πράγματι η μελέτη έχει ανατεθεί από το Υπουργείο Ναυτιλίας και μάλιστα υπεύθυνοι Καθηγητές για την εκπόνησή της είναι ο Γιάννης Σπιλάνης και η Μαρία Λεκάκου.
Η μελέτη που είναι πιθανό - παρά τα όσα είπε ο πρωθυπουργός να παραδοθεί μετά το Φεβρουάριο θα προτείνει συγκεκριμένα σενάρια για την εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου και πρέπει η κυβέρνηση να καταλήξει λαμβάνοντας τις πολιτικές αποφάσεις.
Γεγονός είναι πως από τη μελέτη θα τεκμηριωθεί το αναμενόμενο: Το μεταφορικό ισοδύναμο είναι μια πολύ ακριβή υπόθεση για την Ελλάδα και από αυτό και μόνο αναδεικνύεται το πόσο μετέωρη είναι η εφαρμογή του!
Τι είπε ο Τσίπρας
Ο πρωθυπουργός μίλησε ανήμερα των Θεοφανείων στο Πνευματικό Κέντρο Καλύμνου, όπου ανακηρύχθηκε επίτιμος δημότης επισημαίνοντας ότι τα νησιά χρειάζονται «μια συνολική και συνεκτική πολιτική αντιμετώπιση του προβλήματος της νησιωτικότητας από τη θέσπιση του μεταφορικού ισοδύναμου». «Φιλοδοξούμε να κάνουμε πράξη ένα αίτημα διεκδίκησης δεκαετιών για τους νησιώτες μας, όχι επειδή βρεθήκαμε στην ανάγκη να υλοποιήσουμε ένα πρόγραμμα που από την αρχή γνωρίζαμε τις δυσκολίες του, μέσα στις οποίες εντάσσεται η εξίσωση του ΦΠΑ σε όλη τη χώρα, αλλά γιατί κατά την εκτίμησή μου αν σήμερα μας έβαζαν να διαλέξουμε από την αρχή αν θα προτιμούσαμε διαφορετικό ΦΠΑ ή μεταφορικό ισοδύναμο, η δική μου άποψη είναι για το μεταφορικό ισοδύναμο», επεσήμανε ο κ. Τσίπρας και υπογράμμισε ότι το πρόβλημα πρέπει να αντιμετωπιστεί στη ρίζα του αλλάζοντας το καθεστώς των νησιών με το κέντρο και τα άλλα νησιά.
Επιδοτήσεις εισιτηρίων - καυσίμων
Μιλώντας για τα οφέλη ο Αλέξης Τσίπρας έκανε λόγο για επιδοτήσεις ακτοπλοϊκών εισιτηρίων των μόνιμων κατοίκων και επιδότηση του επιπλέον κόστους ακτοπλοϊκής μεταφοράς των προϊόντων (από και προς τα νησιά) και των καυσίμων, για τα οποία έχει ήδη γίνει επαφή με τα ΕΛΠΕ και ετοιμάζεται ξεχωριστή πρόταση. Ως προς την εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου τόνισε ότι τα αρμόδια υπουργεία θα προχωρήσουν άμεσα στην εκπόνηση της αντίστοιχης νομοθετικής παρέμβασης, διαβεβαιώνοντας μάλιστα πως η κυβέρνηση έχει εξασφαλίσει τη συναίνεση των εταίρων, σπεύδοντας να διευκρινίσει πως δεν αναφέρεται μόνο στους δανειστές αλλά και στα όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, καθώς όπως είπε «ένα κρίσιμο θέμα είναι και η αποδοχή του και από την Επιτροπή Ανταγωνισμού, για το οποίο έχει γίνει πολύ σοβαρή διεργασία».
Η αντίδραση Μυρσινιά
Την ίδια ώρα μικρό καλάθι κρατούσε το Επιμελητήριο Λέσβου στις εξαγγελίες του πρωθυπουργού, με τον πρόεδρο του επιχειρηματικού φορέα Βαγγέλη Μυρσινιά να σημειώνει στα «Νέα της Λέσβου» με νόημα ότι «η εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου είναι ένα πάγιο αίτημα των τοπικών κοινωνιών στα νησιά μας και παρότι ακούσαμε με ενδιαφέρον τις εξαγγελίες του πρωθυπουργού κ. Τσίπρα από την Κάλυμνο που επισκέφθηκε, είμαστε επιφυλακτικοί καθώς για να εφαρμοστεί σωστά το μεταφορικό ισοδύναμο χρειάζονται μεγάλα κονδύλια.
Τα 50 εκατομμύρια που επικαλέστηκε ο πρωθυπουργός από το Πρόγραμμα Δημόσιων Επενδύσεων δεν είναι μεγάλο ποσό για το μεταφορικό ισοδύναμο και δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να καλύψει παρά μόνο κατ’ ελάχιστο τις ανάγκες.
Τότε όμως δεν θα μιλάμε για μεταφορικό ισοδύναμο», είπε ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Λέσβου. Υπενθυμίζουμε πως σχετικά πρόσφατα και μάλιστα με σκληρή ανακοίνωσή του εξέφρασε με σαφήνεια πρώτο τις επιφυλάξεις του το Περιφερειακό Τμήμα Βορειοανατολικού Αιγαίου του Οικονομικού Επιμελητηρίου ως προς το κατά πόσο είναι δυνατόν να εφαρμοστεί υπό τις παρούσες οικονομικές συγκυρίες στη χώρα μας το μεταφορικό ισοδύναμο για τα νησιά.
Πηγή: nealesvou.gr
Πηγή
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου