Επιστολή προς τα μέσα ενημέρωσης απέστειλε σύσσωμο το εκπαιδευτικό προσωπικό και η διευθύντρια του Γυμνασίου Μούδρου μετά την, όπως αναφέρουν, έντονη φημολογία για τη μεταφορά του σχολείου στο κτίριο όπου στεγάζεται το ΓΕΛ και το ΕΠΑΛ Μούδρου για λόγους οικονομίας.
Ακολουθεί η επιστολή
"Μεταστέγαση Γυμνασίου Μούδρου – Κίνδυνοι και προβληματισμοί
Τους τελευταίους μήνες υπάρχει έντονη φημολογία ότι το Γυμνάσιο Μούδρου «Αργύριος Μοσχίδης» θα μεταφερθεί στις εγκαταστάσεις του ΓΕΛ και του ΕΠΑΛ Μούδρου, για λόγους οικονομίας. Οι φήμες αυτές προκαλούν έντονη ανησυχία στους γονείς των μαθητών μας αλλά και σε μας τους καθηγητές, καθώς γνωρίζουμε τι επιπτώσεις θα έχει στη λειτουργία του σχολείου και στους μαθητές μας μια τέτοια απόφαση.
Πριν προχωρήσουμε όμως σε επιχειρήματα, μια μικρή παρουσίαση του σχολείου:
Ιστορία
Το Γυμνάσιο Μούδρου ιδρύθηκε το 1972 και λειτούργησε αρχικά στο κτίριο του Δημοτικού Σχολείου Μούδρου. Το 1981 μεταφέρθηκε στο κτίριο που λειτουργεί σήμερα, το οποίο κτίστηκε με δωρεές Μουδρινών και αποδήμων Λημνιών.
Το 1997 έλαβε την προσωνυμία «Αργύριος Μοσχίδης», προς τιμήν του σπουδαίου ιστορικού της Λήμνου.
Από το 2000-2001 λειτουργεί σχολική βιβλιοθήκη, με πάνω από 5000 βιβλία και οπτικοακουστικό υλικό.
Βιβλιοθήκη
Από το 2003 λειτουργούν Τμήματα Ένταξης για μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες, στα οποία διδάσκουν καθηγητές ειδικής αγωγής.
Στο Γυμνάσιο Μούδρου φοιτούν 70 περίπου μαθητές από τα χωριά της Ανατολικής Λήμνου.
Εγκαταστάσεις
Το κτίριο του Γυμνασίου Μούδρου είναι κτισμένο σ' ένα οικόπεδο 4000 τ.μ. Στη βόρεια πλευρά της αυλής υπάρχει γήπεδο μπάσκετ και μικρό γήπεδο ποδοσφαίρου.
Στο ισόγειο βρίσκονται τα γραφεία του διευθυντή και των καθηγητών, κλειστό γυμναστήριο και οι απαραίτητοι βοηθητικοί χώροι. Στο ισόγειο επίσης λειτουργεί η σχολική βιβλιοθήκη.
Είσοδος
Στον πρώτο όροφο υπάρχουν 8 ευρύχωρες αίθουσες διδασκαλίας. Σ' αυτές περιλαμβάνονται μία αίθουσα ξένων γλωσσών, μία αίθουσα Τμημάτων Ένταξης και μία αίθουσα πολλαπλών χρήσεων. Στο πρώτο όροφο βρίσκονται επίσης και τα εργαστήρια φυσικών επιστημών, πληροφορικής και τεχνολογίας.
Δύο αίθουσες διδασκαλίας και το εργαστήριο πληροφορικής είναι εξοπλισμένα με διαδραστικούς πίνακες.
Αίθουσα με διαδραστικό πίνακα
Από το σχολικό έτος 2014-2015 το εργαστήριο πληροφορικής έχει πιστοποιηθεί ως Κέντρο Στήριξης Επιμόρφωσης (Κ.Σ.Ε.) Β’ Επιπέδου ΤΠΕ. Αυτό σημαίνει ότι στο εργαστήριό μας μπορούν να πραγματοποιηθούν προγράμματα επιμόρφωσης στις Τεχνολογίες Πληροφοριών και Επικοινωνίας Β’ επιπέδου, για εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Επιπλέον, έχει πιστοποιηθεί και ως Κέντρο Πιστοποίησης (ΚΕΠΙΣ - ΤΠΕ), όπου μαθητές δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης θα μπορούν να εξετάζονται στις γνώσεις και στις δεξιότητες στη χρήση ΤΠΕ, και να λαμβάνουν ένα κρατικό πιστοποιητικό επάρκειας, παρόμοιο με τα ιδιωτικά (πχ ECDL).
Εργαστήριο Πληροφορικής
Εργαστήριο Πληροφορικής
Στις λυόμενες αίθουσες που φιλοξενούνταν το ΓΕΛ Μούδρου, λειτουργούν τώρα το κυλικείο του σχολείου, η σχολική έκθεση «Ἐν Ρωσσοπουλίῳ, τῇ 20ῇ Ἰουνίου 1926», και ένα εργαστήριο ξυλουργικών κατασκευών.
Λυόμενες αίθουσες
«Ἐν Ρωσσοπουλίῳ, τῇ 20ῇ Ἰουνίου 1926»
Τη σχολική χρονιά 2015-2016 κατασκευάστηκε θερμοκήπιο, στο πλαίσιο του μαθήματος της Τεχνολογίας, το οποίο καλλιεργούμε τα λουλούδια που φυτεύουμε στον κήπο μας και τα δικά μας βιολογικά λαχανικά.
Θερμοκήπιο
Δραστηριότητες
Στο σχολείο μας υλοποιούνται κάθε χρόνο προγράμματα σχολικών δραστηριοτήτων. Αναφέρουμε ενδεικτικά κάποιους τίτλους προγραμμάτων:
Προγράμματα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης
• «Υιοθετώ και προστατεύω την Αλυκή και τη Χορταρόλιμνη Λήμνου» 2003-2004.
• «Οικοξεναγοί σε διαδρομές της ανατολικής Λήμνου» 2003-204.
• «Λήμνος – Οικολογικό Νησί» 2007-2008.
• «Αλυκή - Χορταρόλιμνη: Ο υγρότοπος της Λήμνου» 2008-2009.
• «Αρωματικά φυτά της Λήμνου» 2012-2013.
• «Διαχείριση ηλεκτρονικών αποβλήτων στα χωριά της Ανατολικής Λήμνου - Δράσεις με βάση τα συμπεράσματά μας» 2012-2013.
• «Διαμόρφωση σχολικής αυλής. ‘Σπίτι όσο χωρείς κι αυλή όσο θωρείς’» 2014-2015.
• «Βιολογικός Λαχανόκηπος» 2015-2016.
• «Μην το πετάξεις – Φτιάξτο!» 2016-2017.
Περιβαλλοντικές εκδρομές
• Σουφλί – Δέλτα Έβρου
• Πορόια – Λίμνη Κερκίνη
• Μπουραζάνι - Ζαγοροχώρια – Γιάννενα
• Λίμνη Πλαστήρα – Πήλιο
• Αμπελάκια – Όλυμπος – Δίον - Βεργίνα
• Σαμοθράκη
• ΚΠΕ ΜΥΤΙΛΗΝΗΣ
• ΚΠΕ ΧΙΟΥ
• ΚΠΕ ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ
Πολιτιστικά προγράμματα
• «Παραμύθι χωρίς όνομα» του Ιάκωβου Καμπανέλλη 2003-2004.
• «Παλιοί εχθροί νέοι φίλοι» 2004. Σύμπραξη με το εκπαιδευτικό ίδρυμα ISIK LISESI της Κωνσταντινούπολης και επίσκεψη 25 μαθητών του Γυμνασίου στην Πόλη (Απρίλιος 2004).
• «Ταξιδεύοντας πάνω στα φτερά της μουσικής».
• «Η ζωή και το έργο του Αργύριου Μοσχίδη» 2006-2007.
• «Ανακαλύπτοντας το Μάνο Χατζιδάκι» 2008-2009.
• «Λημνογράφοι» 2008-2009.
• «Ἐν Ρωσσοπουλίῳ, τῇ 20ῇ Ἰουνίου 1926» 2009-2010. Βραβείο στο «Θεσμό Αριστείας και Καινοτομίας στην Εκπαίδευση» του Υπουργείου Παιδείας.
• «Ραδιοπειραματιστές του Αιγαίου» 2010-2011.
• «Μεταπολεμική μετανάστευση από τη Λήμνο στο εξωτερικό» 2012-2013.
• «Διαδρομές στη Βυζαντινή και Νεότερη Ιστορία της Λήμνου» 2014-2015.
• «Καλλιτεχνικός διάλογος: Φωτογραφία και Λογοτεχνία» 2014-2015.
• «Κινηματογραφική Ομάδα – Κινηματογραφική Λέσχη» 2015-2016.
• «Ο ΦΙΛΟΚΤΗΤΗΣ ΣΤΗ ΛΗΜΝΟ - “ Ήμουν ξένος και με περιμαζέψατε”: Μετανάστευση και προσφυγιά» 2015-2016.
• «Ζωγραφίζουμε» 2016-2017.
• «William Shakespeare: 400 χρόνια μετά» 2016-2017.
Προγράμματα Αγωγής Σταδιοδρομίας
• «Οι νέοι μπροστά στη ζωή» 2012-2013.
• «Η φωνή των εφήβων» 2013-2014.
Προγράμματα Αγωγής Υγείας
• «Στοματική Υγιεινή: Πρόληψη και θεραπεία» 2012-2013.
• «Οι πρόσφυγες κι εμείς: ο εθελοντισμός ως στάση ζωής – η αλληλεγγύη ως απάντηση στην ανθρωπιστική κρίση» 2016-2017.
Άλλες δραστηριότητες
• Ανακήρυξη του Μίκη Θεοδωράκη σε επίτιμο δημότη Μούδρου με πρωτοβουλία του Γυμνασίου και του Ενιαίου Λυκείου Μούδρου 2004-2005.
• Συμμετοχή σε διαγωνισμούς: Μαθηματικής Εταιρίας, Χημείας, Έκθεσης, Βαρβακείου (υποτροφία 2010), «Ο Ναβίντ δεν ήρθε για διακοπές» 2009, βράβευση μαθητών στο διαγωνισμό με θέμα το ρατσισμό και την ξενοφοβία του εκδοτικού οίκου ΚΕΔΡΟΣ.
• Θεατρική ομάδα με υπεύθυνη την κ. Στυλιανίδου:
o Παρουσίαση αποσπασμάτων από το «Παραμύθι χωρίς όνομα» και «Το Μεγάλο μας Τσίρκο» 2011-2012.
o «Δεν είμαι εγώ» του Γρηγορίου Ξενόπουλου 2012-2013.
o «Μια άλλη Ελένη…», διασκευή του έργου του Ευριπίδη από τον φιλόλογο Ιωάννη Βασιλειάδη, 2016-2017.
• «Ο Ρίτσος στη Λήμνο» διασχολική δράση με υπεύθυνες την κ. Καραγάτση και την κ. Μέρμηγκα, 2014-2015.
• «Μαθητές ξεναγοί στα αρχαία θέατρα» 2015-2016, με υπεύθυνη την κ. Καραγάτση. Οι μαθητές του Γυμνασίου Μούδρου έγιναν ξεναγοί στο Αρχαίο Θέατρο της Ηφαιστίας. Η δραστηριότητα προετοιμάστηκε από τα παιδιά της Γ΄ τάξης κατά τη διάρκεια του μαθήματος για το αρχαίο δράμα.
• «ΝΟΙΑΖΟΜΑΙ ΚΑΙ ΔΡΩ» 2016-2017. Πρόγραμμα ευαισθητοποίησης των μαθητών σε θέματα εθελοντισμού, αλληλεγγύης και ενεργού πολιτειότητας. Το Γυμνάσιο Μούδρου έχει επιλεγεί μαζί με άλλα 5 σχολεία από τη Λέσβο και συμμετέχει στο πρόγραμμα αυτό, σε ένα δίκτυο 150 σχολείων σε όλη την Ελλάδα.
Κίνδυνοι και προβληματισμοί
Βασικό επιχείρημα για τη μεταφορά του Γυμνασίου Μούδρου είναι η εξοικονόμηση πόρων της Σχολικής Επιτροπής. Είναι γνωστό σε όλους όσοι ασχολούνται με τα σχολικά, ότι το κτίριο που φιλοξενεί το ΕΠΑΛ και το ΓΕΛ Μούδρου είναι το πιο πολυέξοδο από όλα τα κτίρια των υπόλοιπων σχολείων της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Οι εγκαταστάσεις του σχολείου (μεγάλες αίθουσες εργαστηρίων και μικρές αίθουσες διδασκαλίας) καλύπτουν μεγάλη επιφάνεια, οπότε οι ανάγκες θέρμανσης είναι κι αυτές μεγάλες. Για τον λόγο αυτό, υπάρχει η σκέψη για μεταστέγαση του Γυμνασίου Μούδρου στον χώρο αυτό, ώστε εξοικονομηθούν τουλάχιστον τα λειτουργικά έξοδα του κτιρίου του Γυμνασίου Μούδρου.
Ας δούμε λοιπόν πόσο εφικτό είναι αυτό.
Το Γυμνάσιο Μούδρου για το νέο έτος 2017-2018 προβλέπεται να έχει 67 μαθητές και τέσσερα τμήματα (Α1, Β1, Γ1, Γ2). Οι ανάγκες για αίθουσες διδασκαλίας είναι οι εξής:
• 4 αίθουσες διδασκαλίας για κάθε τμήμα γενικής παιδείας.
• Στη δεύτερη ξένη γλώσσα (Γαλλικά – Γερμανικά) γίνεται παράλληλη διδασκαλία. Για παράδειγμα, την ώρα της δεύτερης ξένης γλώσσας της Β’ τάξης, κάποιοι διδάσκονται Γαλλικά σε μία αίθουσα και κάποιοι Γερμανικά σε άλλη αίθουσα. Το ίδιο ισχύει και για τη Γ’ τάξη.
• Το εργαστήριο πληροφορικής του ΓΕΛ Μούδρου ή του ΕΠΑΛ Μούδρου θα πρέπει να χρησιμοποιείται και από το Γυμνάσιο Μούδρου. Το ίδιο ισχύει και για το εργαστήριο φυσικών επιστημών του ΓΕΛ Μούδρου.
• Για το μάθημα της Τεχνολογίας χρειαζόμαστε αίθουσα για τις κατασκευές.
• Για το μάθημα της Φυσικής Αγωγής δεν υπάρχει κλειστό γυμναστήριο στις εγκαταστάσεις του ΕΠΑΛ και του ΓΕΛ Μούδρου. Επίσης δεν υπάρχει γήπεδο ποδοσφαίρου.
• Στο Γυμνάσιο Μούδρου χρησιμοποιούνται καθημερινά σε όλα τα μαθήματα και οι τρεις διαδραστικοί πίνακες που είναι εγκατεστημένοι. Στις εγκαταστάσεις του ΕΠΑΛ και του ΓΕΛ Μούδρου υπάρχει μόνο μία αίθουσα με διαδραστικό πίνακα.
• Στο Γυμνάσιο Μούδρου υπάρχει ξεχωριστή αίθουσα διδασκαλίας αλλά και η βιβλιοθήκη, για τα Τμήματα Ένταξης που λειτουργούν στο σχολείο. Υπάρχουν κατάλληλες αίθουσες στο κτίριο του ΕΠΑΛ και του ΓΕΛ Μούδρου;
• Υπάρχει μόνο ένας χώρος για τουαλέτες για το ΕΠΑΛ και το ΓΕΛ Μούδρου. Αυτός ο χώρος θα πρέπει να χρησιμοποιείται και από τους μαθητές του Γυμνασίου Μούδρου.
Ένα ακόμη βασικό ερώτημα που προκύπτει είναι το τι θα γίνουν οι εγκαταστάσεις και ο εξοπλισμός του κτιρίου του Γυμνασίου Μούδρου. Το κτίριο, οι εγκαταστάσεις του και ο εξοπλισμός του είναι αποτέλεσμα των προσπαθειών όλων των διευθυντών, των καθηγητών και του βοηθητικού προσωπικού, που έχουν υπηρετήσει όλα τα προηγούμενα χρόνια στο Γυμνάσιο Μούδρου, αλλά και της τοπικής κοινωνίας της ανατολικής Λήμνου. Σύντομα μάλιστα θα ολοκληρωθεί δωρεά γειτονικού οικοπέδου στο Γυμνάσιο Μούδρου, με σκοπό να γίνει σχολικός κήπος. Για το θέμα αυτό θα υπάρξει ανακοίνωση.
Τι θα συμβεί με το κυλικείο του Γυμνασίου Μούδρου, το οποίο ανέλαβε πρόσφατα νέος μισθωτής με 9ετή σύμβαση; Θα μεταστεγαστεί κι αυτό ή θα καταργηθεί και θα λειτουργεί μόνο το κυλικείο του ΓΕΛ και του ΕΠΑΛ Μούδρου;
Τα βασικότερα όμως επιχειρήματα είναι τα παιδαγωγικά:
• Πόσο σωστό είναι να συνυπάρχουν μαθητές Γυμνασίου με μαθητές Γενικού Λυκείου και ΕΠΑΛ στον ίδιο χώρο; Οι μαθητές μας είναι ηλικίας 13 έως 15 ετών, ενώ των λυκείων 16 έως 18 ετών. Έχουν διαφορετικές συμπεριφορές και ενδιαφέροντα, λόγω διαφορετικής φάσης ανάπτυξης. Οι μαθητές των 13 ετών είναι σε προεφηβική φάση, ενώ οι μαθητές της Γ’ λυκείου είναι σχεδόν ενήλικες. Επιπλέον, στο ΕΠΑΛ ενδέχεται να φοιτούν και απόφοιτοι προηγούμενων ετών, ώστε να αποκτήσουν και δεύτερη ειδικότητα. Οι μαθητές αυτοί προφανώς είναι ακόμη μεγαλύτεροι σε ηλικία.
• Ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δοθεί και στη διαμόρφωση της ταυτότητας του φύλου και των σχέσεων των δύο φύλων, που πραγματοποιείται στη φάση της εφηβείας. Τα παιδιά στο Γυμνάσιο είναι ακόμη σε μία πολύ ευαίσθητη καμπή σε σχέση με τα παιδιά του λυκείου, που είναι πιο κοντά στην ενηλικίωση.
• Οι μαθητές του Γυμνασίου ίσως γίνουν μιμητές συμπεριφορών των μεγαλύτερων μαθητών, οι οποίες δεν ταιριάζουν σε μαθητές Γυμνασίου.
• Οι αίθουσες διδασκαλίας στο κτίριο του ΕΠΑΛ και του ΓΕΛ Μούδρου είναι πολύ μικρότερες από του Γυμνασίου και είναι ζήτημα αν χωρούν τα τμήματά μας σε αυτές. Η ποιότητα της διδασκαλίας είναι βέβαιο ότι θα είναι πολύ χαμηλότερη σε μια αίθουσα όπου οι μαθητές θα είναι στριμωγμένοι.
• Στα μαθήματα του Γυμνασίου, ιδιαίτερα στις ξένες γλώσσες, γίνονται κάποιες δραστηριότητες που απαιτούν την κίνηση των μαθητών στον χώρο της αίθουσας. Επίσης, συχνά γίνεται εργασία σε ομάδες σε όλα τα μαθήματα. Ο περιορισμένος χώρος των αιθουσών θα δυσχεράνει την πραγματοποίηση αυτών των δραστηριοτήτων.
• Τέλος, δεν μπορεί να γίνει σωστή επιτήρηση των μαθητών του Γυμνασίου στον τεράστιο χώρο της αυλής του ΓΕΛ και του ΕΠΑΛ Μούδρου.
Θεωρούμε ότι τα έξοδα θέρμανσης και συντήρησης του κτιρίου δεν είναι υπερβολικά, ώστε να οδηγήσουν σε μια απόφαση μεταστέγασης.
Σκοπός της εκπαίδευσης είναι να προσφέρει στους μαθητές την καλύτερη δυνατή παιδεία, διαμορφώνοντας τον χαρακτήρα και τη συμπεριφορά που ταιριάζει σε έναν αυριανό πολίτη. Για να επιτευχθεί ένας τόσο πολύπλευρος στόχος, θα πρέπει η προσπάθεια από την πλευρά της πολιτείας να λαμβάνει υπόψη όλες τις ψυχοπαιδαγωγικές και εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητών. Ένα σχολικό κτίριο θα πρέπει να πληροί όλες τις προϋποθέσεις προς αυτή την κατεύθυνση. Οι εγκαταστάσεις του Γυμνασίου Μούδρου καλύπτουν σε πολύ μεγάλο βαθμό τις προϋποθέσεις αυτές και γίνονται συνεχείς προσπάθειες βελτίωσης. Θα ήταν άδικο και επιζήμιο να ακυρώσουμε τις προσπάθειες σαράντα και πλέον ετών, υποθηκεύοντας το μέλλον των παιδιών μας.
Η Διευθύντρια
Πολυμένη Ελένη (ΠΕ19)
Οι καθηγητές/τριες
Βράνα Τριανταφυλλιά (ΠΕ01)
Καβαλέρου Αθανασία (ΠΕ02)
Κοκκωνίδου Σοφία (ΠΕ02.50)
Τζίμα Εφραξούδα (ΠΕ03)
Χαμχούγια Αγγελική (ΠΕ03.50)
Καραγκούνη Μαρία (ΠΕ04.04)
Κόκορα Άννα (ΠΕ05)
Μέρμηγκα Χρυσούλα (ΠΕ06)
Λασκαρέλιας Βασίλειος (ΠΕ11)
Πηγή
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου